Frida Kahlo már életében is, de halála után megkérdőjelezhetetlenül divatikonná, pédaképpé és inspirációs forrássá vált. Lehet imádni, utálni, értetlenkedni hatásának nagyságán, de megkerülhetetlen a személye. Máig releváns, feminista és kifejezetten modern üzenetet képvisel művészetével, élettörténetével és személyes stílusával.
Divattervezők sorát inspirálta, akik hol jobban, hol kevésbé rugaszkodtak el az inspirációs forrástól, de Frida stílusának lenyomatát mindenhol felismerhetjük. Többek között Jean Paul Gaultier 1998-ban szentelte kollekcióját Frida személyének. Givenchy 2010 Couture kollekcióját is Frida és az őt foglalkoztató kérdések inspirálták, mégpedig a vallás, érzékiség és az élethosszan tartó küzdelme testi fájdalmával. Roland Mouret pedig 2018-ban merített ihletet személyiségéből, lelkierejéből, hogy soha nem hagyta, hogy megtörje a sok testi és lelki fájdalom, ami érte.
Összetett személyiségét sok tényező együttesen határozza meg. Testi fogyatékossága, etnikai háttere, identitása, politikai hitvallása és művészete összességében adja ki a lenyűgőző és modern személyiségét. Szimbiotikus kapcsolat jött létre élete és munkája között. Részletekbe menő figyelem jellemzi az öltözködésben, és a teljesen elutasítja a konvencionális divatot. Személyes stílusa színes, texturált és képzeletgazdag, autentikus. Külsejének aprólékos megkomponálásával szeretett volna tetszeni férjének, és kifejezni liberális és független, ugyanakkor hagyománytisztelő személyiségét. Mexikó szélsőbaloldali elitjébe tartozott, egyszerre volt antikapitalista és nemzeti, aki felkarolta az elnyomott indián őslakosok ügyét és a mexikói nemzeti kultúrát. Kahlo rendszeresen festette meg magát tehuanák népviseletében.
A tehuana népviseletet sem a show kedvéért hordta, hanem integrálta a mindennapi öltözködésébe. Anyai ágon tehuana indián ősökkel rendelkezett, és ezekkel a ruhadarabokkal hangsúlyozta a gyökereit. Másrészt öltözködésének van egy olyan aspektusa, hogy Frida mesterien rejtette el testének kevésbé tetszetős részleteit vagy éppen kihangsúlyozta azokat.
A hosszú derékban redőzőtt szoknya eltakarta, hogy lábai nem egyforma hosszúak. Ortopéd cipőit kidekorálta, pont úgy, ahogy fűzőit is, ezeket második bőrként viselte.
Blúzai geometrikusan gazdagon hímzett könnyű pamutból és selyemből készültek, napi használatra. Fontos volt számára, hogy lélegző anyagból kényelmes ruhákat viseljen. Hatalmas kendői a hagyományos mexikói női viselet alapdarabjai voltak és a szabadságot jelképezték. Virágos fejdíszekkel és hangsúlyos nyakláncokkal terelte el a figyelmet az alsótestéről.
Konzumkultúrában élünk, ahol önkéntelenül igazodunk a többség véleményéhez, így ha valaki karizmatikus, őszinte és képes vállalni önmagát, az kitűnik a tömegből. Viszont tanúi vagyunk, ahogy az általa képviselt értékrend és tartalom egyszerűen eltűnik, maradnak a megvásárolható termékek: kendők, hímzett felsők és virágos hajdíszek, és most már Barbie babák is. Pedig Frida külsejének minden eleme átgondolt volt, és öltözködésével hangsúlyozott általa fontosnak tartott értékekeket, mint például büszkeség a népi gyökereire, kiállás az elnyomottak mellett. A bohém művész megtestesítője, rendkivüli, lázadó és ellentmondásos egyéniség, akinek stílusából sokan inspirálódnak.
Vélemény, hozzászólás?