Ismert jelenség, hogy egy-egy színárnyalatról rögtön bizonyos márkákra és termékekre asszociálunk. Az 1990-es évek elején teremtett precedenst egy bírósági tárgyalás, ahol a felek egy adott színárnyalat kizárólagos használatáért harcoltak. A bíróság elismerte, hogy a színek szimbólumként működve kommunikálják egy brand esszenciáját. Azóta számtalan cég védette le már arculatának a színét. Gondoljunk csak többek között a Telekom magentára, UPS barnára. Mondanom sem kell hogy a Tiffany&Co is elválaszthatatlan lett a színtől, amit 1845-ben a céget alapító Charles Tiffany választott ki arra, hogy az ikonikus Blue Book borítóján használják. Ez a szín nagyon divatos volt a 19.században, a menyasszonyok ajándékoztak koszorúslányaiknak ilyen színű ékkővel díszitett brost az esküvő napján. Évről évre változott a Tiffany katalógusának színe, míg végül 1966-ban megállapodtak a Robin’s egg blue-nak nevezett árnyalatnál. 1998-ban levédette a színét a Tiffany’s.
2001-ben pedig a Pantone sztenderdizálta az árnyalatot, és külön Pantone kódot kapott. Blue 1837-nek nevezték el, utalva a cég alapításának idejére. Tiffany 183 éves története során olyan elválaszthatatlanul összekapcsolodott a színével, hogy már szinonimájává váltak egymásnak. Ráadásul az eredeti Robin’s egg blue elnevezés helyett már csak Tiffany blue-nak hívjuk.
A szín friss és üde aqua kék, amely kifinomult luxust, időtlenséget és eleganciát sugároz. A színről a szikrázó kék ég és trópusi hangulat juthat eszünkbe. Ez az árnyalat elegáns, feminin mégis modern, ugyanakkor egzotikus is. Az ősi Egyiptomban arannyal ötvözve ékszereket készítettek a türkizből. Észak- Amerikában az indián őslakosok halotti maszkokat díszitettek vele.
A Tiffany történetét mutatja be egy dokumentumfilm ( Crazy about Tiffany’s) ahol nyomon követhetjük, hogyan lett egy vikoriánus korabeli kereskedésből egy világjelenség, és hogyan tudott elsőbbséget szerezni a luxus ékszerek piacán. Megtudjuk, hogyan került bele az egyetemes popkultúrába, milyen hírességek köthetők hozzá, hogyan forrt össze a Tiffany név a designnal és exluzívitással.
A Tiffany bekerülését a popkulturába köszönhetjük a Breakfast at Tiffany’s című filmnek. Audrey Hepburn, aki már a film első 10 percében elmondja a legendás mondatokat “I’m crazy about Tiffany’s…Calms me down right away…Nothing very bad could happen to you there. “ A Tiffany’s pedig a marketingjében is ezt határozta meg, hosszútávon biztositani a “feel good “ életérzést.
Az üzletek hangulata, a nagy terek a kedves és professzionális kiszolgálás ezt segítik. A jelenlegi stratégiájuk hogy a méregdrága ékszerek mellett, 100 és 250 dollár között is találunk megfizethető kincseket. Így kiterjesztik a Tiffany’s életérzést a kevésbé tehetősekre is.
- Photo by minxlj on Foter.com / CC BY-NC-ND
- Photo by dharder9475 on Foter.com / CC BY-NC
Vélemény, hozzászólás?